poniedziałek, 28 stycznia 2013

Co zrobić gdy nie otrzymamy środków na zamówienie publiczne?


Niedawno spotkałam się z sytuacją, iż zamawiający chciał wyraźnie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zastrzec, że w razie nieotrzymania środków z budżetu, unieważni postępowanie. To, co zamawiającemu wydaje się oczywiste, nie jest jednak tak jednoznaczne w przepisach prawa zamówień publicznych. Niewątpliwie bowiem, zgodnie z art. 93 ust. 1a Pzp, zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeśli środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane – taką możliwość posiada ten zamawiający, który wcześniej przewidział taką sytuację w ogłoszeniu o zamówieniu. Podobnego przepisu brak jednak odnośnie środków przyznawanych z innych źródeł niż europejskie, jak np. dodatkowe środki przyznane samorządowej jednostce organizacyjnej.


Jak więc ma postąpić zamawiający w takiej sytuacji?


Wydaje się, że jedyną możliwością jest skorzystanie z podstawy unieważnienia postępowania określonej w art. 93 ust. 1 pkt 6 Pzp. Przepis ten umożliwia unieważnienie postępowania, gdy wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Przesłanka ta została sformułowana bardzo ogólnie, a więc co do szczegółów należy sięgnąć do orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej. W wyroku z dnia 11 stycznia 2012 r. (KIO 2777/11) KIO wskazała m.in., że interes publiczny wyraża się przede wszystkim w bezpieczeństwie finansowym państwa, którego zachwiane powodować będzie zagrożenie zaniechania wykonania obowiązków ciążących na państwie z mocy ustaw - wypłaty świadczeń socjalnych, finansowania świadczeń zdrowotnych oraz świadczenia innych usług. Dalej stwierdziła, że sformułowanie treści przepisu art. 93 ust. 1 pkt 6 Pzp, w którym mowa o zmianie okoliczności należy rozumieć, jako zaistnienie pewnych zdarzeń faktycznych, których konsekwencją jest przyjęcie, iż kontynuowanie postępowania przetargowego nie leży w interesie publicznym. Za takie zdarzenie należy bez wątpienia uznać blokadę środków przeznaczonych na finansowanie. Podobnie KIO orzekła w wyroku z dnia 1 kwietnia 2011 r. (KIO/UZP 606/11): O ile zrealizowanie zamierzonych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym (mieści się w szeroko pojmowanym interesie publicznym), o tyle zaciąganie przez zamawiającego zobowiązań, z których na dzień ich podjęcia nie mógłby się wywiązać przeczy interesowi publicznemu wprost. Interes publiczny winien być oceniany z uwzględnieniem sytuacji finansowej państwa i uwarunkowanej nią możliwości realizacji przedsięwzięć. Interes publiczny wyraża się przede wszystkim w bezpieczeństwie finansowym państwa, którego zachwianie powodować będzie zagrożenie wykonania obowiązków ciążących na państwie z mocy ustaw - wypłaty świadczeń socjalnych, finansowania świadczeń zdrowotnych oraz świadczenia innych usług. W innym orzeczeniu KIO wprost uznała, że nie leży w interesie publicznym podjęcie się realizacji przedsięwzięcia modernizacji oczyszczalni ścieków, w sytuacji, gdy w momencie podpisywania umowy nie ma zapewnionego pełnego finansowania tego przedsięwzięcia (wyrok KIO z dnia 19 października 2011 r., KIO 2163/11).


Unieważniając postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 Pzp trzeba jednak pamiętać, że przesłanka ta jest bardzo ogólna i ocenna, a tym samym zamawiający może zawsze spotkać się z zarzutem bezpodstawnego unieważnienia postępowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz