W znowelizowanych przepisach
Prawa zamówień publicznych znacząco zostały rozbudowane zasady i możliwości
zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nowe regulacje nie mają jednak
zastosowania do umów zawartych przed dniem wejścia nowelizacji, ani do umów
zawartych co prawda po wejściu w życie nowelizacji, ale w następstwie
postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji
– w takim przypadku stosuje się bowiem przepisy dotychczasowe. Do tej grupy
umów mogą jednak znaleźć zastosowanie przepisy przejściowe wprowadzającego
dodatkowe możliwości zmian umowy:
1) Umowę
można zawsze zmienić, jeśli zamawiający
przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany
– jest to więc tak naprawdę powtórzenie dotychczasowej regulacji przewidzianej
w art. 144 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
2) Umowę można
także zmienić, jeśli została zawarta przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1-3a i 5 Prawa
zamówień publicznych i został spełniony co najmniej jeden z następujących
warunków:
a) w
przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych
zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości
realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których
wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do
przewidzenia, jeżeli:
– z przyczyn
technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia
podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
– wykonanie
zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego,
Ø ta
przesłanka zmiany umowy stanowi de facto powtórzenie dotychczas obowiązującego
art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych, czyli możliwości udzielenia
zamówienia z wolnej ręki. W aktualnie obowiązującej ustawie przepis ten został
uchylony, przy czym zamiast udzielać zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu
wykonawcy, zamawiający może dokonać zmiany umowy z nim zawartej.
b) w
przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót
budowlanych zamówień uzupełniających,
stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających
na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe
zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu
ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o
zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia
podstawowego,
Ø przepis ten
stanowi powtórzenie art. 67 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych, przy czym
przesłanka ta nie daje podstawy do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, lecz do
zmiany umowy. Na marginesie należy dodać, że aktualnie art. 67 ust. pkt 6 Prawa
zamówień publicznych ma zmienione brzmienie.
c) w
przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących
nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego i polegających na
rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność
nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby
niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w
użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie
przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, a zamówienie
uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia
podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego;
Ø Także w tym
przypadku zamiast udzielać zamówienia z wolnej ręki na podstawie
dotychczasowego art. 67 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych, zamawiający
może zmienić umowę zawartą z wykonawcą. należy także dodać, iż aktualnie art.
67 ust. 1 pkt 7 ma zmienione brzmienie.
3) umowa
została zawarta przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym i został
spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
a) w
przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych
zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających
łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego
wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej
wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
– z przyczyn
technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia
podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
– wykonanie
zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego,
b) w
przypadku udzielenia w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,
dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących
nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na
powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało
udzielone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub
negocjacji z ogłoszeniem, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w
ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu
zamówienia w nim określonego,
c) w
przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,
dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących nie
więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na rozszerzeniu
dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o
innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną
lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze,
jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu
nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, a
zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla
zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.
Ø powyższe
przesłanki stanowią powtórzenie pkt 2, przy czym dla zamawiającego, o którym
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych. Warto jednak zauważyć,
że pkt 3 lit. b dotyczy jedynie robót
budowlanych (a nie robót budowlanych i usług jak przewiduje pkt 2 lit. b). Dodatkowo
trzeba mieć na względzie w przypadku pkt 3 lit. c, że zakres zamówienia
uzupełniającego może wynosić do 50 %
wartości zamówienia podstawowego (w pkt 2 lit. c - nie więcej niż 20 %). Zamawiający, o
którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych może udzielić
zamówienia podstawowego na podstawie pkt 3 lit. c także wtedy gdy zamówienie podstawowe było udzielone w trybie
negocjacji z ogłoszeniem. Zamówienie uzupełniające powinno dotyczyć przedmiotu zamówienia podstawowego
(w pkt 2 lit. c wprowadzono wymóg, aby zamówienie uzupełniające było zgodne z
przedmiotem zamówienia podstawowego).
Stan prawny: 28.07.2016 r.
"powyższe przesłanki stanowią powtórzenie pkt 2, przy czym dla zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych. Jedynie lit. c w pkt 3 została rozbudowana w stosunku do pkt 2 lit. c."
OdpowiedzUsuńnie do końca powtórzenie, bowiem w pkt 3 lit. b mowa jedynie o robotach budowlanych, natomiast w pkt 2 lit. b mowa również o usługach.
Dziękuję za celną uwagę. Post został poszerzony.
OdpowiedzUsuń