środa, 3 sierpnia 2016

Kiedy można odrzucić ofertę po nowelizacji?



Nowelizacja Prawa zamówień publicznych związana z wdrożeniem dyrektywy 2014/24/UE oraz dyrektywy 2014/25/WE przyniosła zmiany także w zakresie podstaw odrzucania ofert. Oprócz zmian porządkowych w art. 89, gdzie dodano w ust. 1 pkt 4 i 6, iż ofertę można odrzucić z uwagi na rażąco niską cenę lub koszt oraz w przypadku gdy oferta zwiera błąd w obliczeniu kosztu – które to zmiany wynikają z możliwości wprowadzenia jako kryterium oceny ofert także kosztu, dodano całkiem nowe podstawy odrzucenia ofert w pkt 7a-7d.
Po pierwsze, ofertę można odrzucić, gdy wykonawca nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą (dotychczas była to podstawa do wykluczenia wykonawcy zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 ).
Po drugie, podstawą odrzucenia oferty jest przypadek, gdy nie zostało wniesione wadium lub zostało wniesione w sposób nieprawidłowy – także i tutaj taka sytuacja przed zmianą przepisów stanowiła podstawę do wykluczenia wykonawcy.
Po trzecie, ofertę można odrzucić gdy została złożona oferta wariantowa niespełniająca minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego.
Po czwarte, obowiązek odrzucenia oferty istnieje gdy jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób.

Zmiana przepisów poszła więc dwukierunkowo: z jednej strony cześć przypadków, które dotychczas dawały prawo do wykluczenia wykonawcy, aktualnie są podstawą do odrzucenia oferty. Z drugiej strony, dodano całkiem nowe sytuacje, gdzie istnieje obowiązek eliminacji wykonawcy z udziału w postępowaniu poprzez odrzucenie jego oferty.

Stan prawny: 29.07.2016 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz