Nowelizacja
Prawa zamówień publicznych związana z wdrożeniem dyrektywy 2014/24/UE oraz dyrektywy
2014/25/WE przyniosła zmiany także w zakresie podstaw odrzucania ofert. Oprócz
zmian porządkowych w art. 89, gdzie dodano w ust. 1 pkt 4 i 6, iż ofertę można
odrzucić z uwagi na rażąco niską cenę lub koszt oraz w przypadku gdy oferta
zwiera błąd w obliczeniu kosztu – które to zmiany wynikają z możliwości
wprowadzenia jako kryterium oceny ofert także kosztu, dodano całkiem nowe
podstawy odrzucenia ofert w pkt 7a-7d.
Po
pierwsze, ofertę można odrzucić, gdy wykonawca
nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą (dotychczas była
to podstawa do wykluczenia wykonawcy zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 ).
Po drugie,
podstawą odrzucenia oferty jest przypadek, gdy nie zostało wniesione wadium lub zostało wniesione w sposób
nieprawidłowy – także i tutaj taka sytuacja przed zmianą przepisów
stanowiła podstawę do wykluczenia wykonawcy.
Po
trzecie, ofertę można odrzucić gdy została
złożona oferta wariantowa niespełniająca minimalnych wymagań określonych przez
zamawiającego.
Po
czwarte, obowiązek odrzucenia oferty istnieje gdy jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes
bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można
zagwarantować w inny sposób.
Zmiana
przepisów poszła więc dwukierunkowo: z jednej strony cześć przypadków, które
dotychczas dawały prawo do wykluczenia wykonawcy, aktualnie są podstawą do
odrzucenia oferty. Z drugiej strony, dodano całkiem nowe sytuacje, gdzie
istnieje obowiązek eliminacji wykonawcy z udziału w postępowaniu poprzez
odrzucenie jego oferty.
Stan
prawny: 29.07.2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz