Nowelizacja Prawa zamówień
publicznych na ‘pierwszy rzut oka’ nie przynosi zmian w zasadach oceny ofert.
Niemniej, szczegółowa analiza przepisów prowadzić może do przeciwnego wniosku.
Najistotniejsza różnica wynika
z faktu, iż wykonawca co do zasady wraz z ofertą nie będzie składał żadnych dokumentów za wyjątkiem oświadczenia w
przypadku przetargów poniżej progów i jednolitego dokumenty zamówienia w
przypadku przetargów o wartości równej lub większej niż tzw. próg. Na podstawie
oświadczenia bądź JEDZ zamawiający
będzie dokonywał oceny czy wykonawca spełnia warunki udziału, kryteria
selekcji, kryteria oceny ofert i ostatecznie ustali która z ofert jest najwyżej
oceniona.
Wykonawca, który złoży ofertę
najwyżej ocenioną, będzie miał obowiązek w przypadku zamówienia powyżej progu
złożyć dokumenty bądź oświadczenia wymagane przez zamawiającego w wyznaczonym
terminie, nie krótszym niż 10 dni. W przypadku zamówień poniżej progu zamawiający
będzie mógł zrezygnować z żądania tych dokumentów i oświadczeń, ale jeśli się
na to zdecyduje wyznaczy wykonawcy termin, nie krótszy niż 5 dni. Jeśli wykonawca
nie zastosuje się do wezwania, złoży dokumenty lub oświadczenia niekompletne, zawierające
błędy, budzące wątpliwości, to wtedy zastosowanie znajduje art. 26 ust. 3 Prawa
zamówień publicznych.
Podsumowując, zamawiający nie ocenia wszystkich ofert w
zakresie dokumentów jednocześnie, tylko zawsze dokumenty dotyczące oferty
najwyżej ocenionej. W praktyce może to skutkować przedłużeniem
postępowania, gdyż jeśli okaże się, że wykonawca, który złożył ofertę najwyżej
ocenioną, nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, to zamawiający wzywa do
złożenia dokumentów i oświadczeń ‘kolejnego’ wykonawcę w listy rankingowej.
Dotychczas wszystkie te wezwania odbywały się w jednym czasie.
Niezależnie do powyższego, pewną ‘furtką’ dla
zamawiającego jest przepis art. 26 ust. 2f Prawa zamówień publicznych, który
umożliwia na każdym etapie
postępowania wezwać wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych oświadczeń
lub dokumentów potwierdzających, że nie podlegają
wykluczeniu, spełniają warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, o
ile tylko jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania
o udzielenie zamówienia. Jeśli więc zamawiający ma jakiekolwiek wątpliwości czy
wykonawca będzie w stanie złożyć dany dokument, może nie czekając na ustalenie
która oferta została najwyżej oceniona, wezwać wykonawcę do złożenia tego
dokumentu.
Warto także zaznaczyć, że
wykonawca może wskazać, że dany dokument bądź oświadczenie jest dostępne w formie elektronicznej pod
określonym adresem internetowym ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych –
w takim przypadku zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane
przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty. Jeśli z kolei zamawiający jest już
w posiadaniu tych dokumentów bądź oświadczeń, to ma obowiązek z nich korzystać,
o ile są one aktualne.
Procedura
odwrócona
Znowelizowane przepisy
umożliwiają zastosowanie tzw. procedury odwróconej, która polega na tym, że w
pierwszej kolejności zamawiający bada oferty pod kątem kryteriów oceny ofert –
pomija więc etap badania warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji
czy podstaw wykluczenia. Wybiera więc ofertę ocenioną jako najkorzystniejszą i
dopiero wtedy badania czy wybrany wykonawca spełnia warunki podmiotowe.
Możliwość zastosowania procedury odwróconej powinna być przewidziana w SIWZ
bądź w IWUZ.
Szerzej na temat procedury
odwróconej wypowiedział się UZP.
Stan prawny: 31.08.2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz