środa, 20 lutego 2013

Nowelizacja Prawa Zamówień Publicznych!



Właśnie dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja Prawa zamówień publiczna. Ustawa nowelizująca została przyjęta 12 października 2012 r. (Dz. U. poz. 1271), ale zmiany zaczęły obowiązywać dopiero po upływie trzech miesięcy.


Celem nowelizacji było dostosowanie Prawa zamówień publicznych do przepisów unijnych i dodanie nowego Rozdziału 4a dotyczącego zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Niemniej, nowelizacja przynosi także kilka innych – co prawda mniejszych, lecz istotnych zmian. M.in. dodano nowe definicje bądź też zmieniono te istniejące, jak np. robót budowlanych, które obecnie oznaczają wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2c lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. Możliwe jest także sformułowanie warunków udziału odnoszących się do rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia wykonawcy w przypadku prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane.


Niezwykle ważne dla wykonawców jest obligatoryjne wykluczenie w przypadkach gdy wykonawca został zobowiązany do zapłaty kary umownej, jeżeli obowiązek zapłaty kary umownej wynosiły nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i zostały stwierdzone orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a także tych wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.


Dokonano także pewnych zmian w zakresie przepisów dotyczących przetargu ograniczonego, m.in. obecnie gdy liczba wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu będzie większa niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający ma obowiązek określić obiektywny i niedyskryminacyjnego sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert - zamiast dotychczasowego określania jedynie znaczenia warunków udziału w postępowaniu, co oznacza, że obecnie klasyfikowanie wykonawców może odbywać się na podstawie kryteriów odnoszących się nie tylko do warunków udziału.


W kolejnych wpisach podejmę próbę przybliżenia najistotniejszych zmian z praktycznego punktu widzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz