Na posiedzeniu
w dniu 25 lipca 2014 r. Sejm przyjął kolejną nowelizację Prawa zamówień
publicznych. Zmiany te mają charakter istotny, znaczna ich część była zresztą
od dawna postulowana przez praktyków prawa zamówień publicznych. Ustawa
zmieniającą była już przedmiotem obrad Senatu, przy czym wprowadzone zmiany w
dniu 7 sierpnia 2014 r. mają charakter formalny, nie ingerując w zasadniczą
treść nowej ustawy.
Wśród
najważniejszych zmian należy wskazać na:
1. Usługi niepriorytetowe
Z
art. 5 został usunięty ust. 5a, który umożliwiał w przypadku usług niepriorytetowych wszczęcie
postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z
wolnej niezależnie od tego czy wystąpiły wymienione w ustawie warunki do ich
zastosowania.
Zamiast
art. 5 ust. 5a dodano do ustawy art. 5a, który przewiduje, że w przetargach
poniżej progów unijnych w przypadku usług nie priorytetowych znajduje
zastosowanie odformalizowane postępowanie. Obowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie
ogłoszenia na stornie internetowej oraz w BIP, podając termin składania ofert,
opis przedmiotu zamówienia oraz kryteria oceny ofert. Po udzielenie zamówienia,
należy podać dane wybranego wykonawcy w ogłoszeniu.
2. Tajemnica przedsiębiorstwa
Zgodnie
z nowym brzemieniem art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, wykonawca
zastrzegając, iż część oferty stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, ma obowiązek
tę okoliczność wykazać.
3. Zmiana w zakresie podstaw wykluczenia
Ustawodawca
usunął pkt 1 i 1a z art. 24 ust. 1 Prawa zamówień publicznych (w konsekwencji
także m.in. art. 24a) i w zamian dodał nowy ust. 2a do art. 24. W świetle
nowego przepisu, zamawiający będzie mógł wykluczyć z postępowania wykonawcę,
który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy
wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał
lub nienależycie wykonał zamówieni, co zamawiający jest w stanie wykazać za
pomocą dowolnych środków dowodowych.
Istotne jest, że tę podstawę wykluczenia zamawiający musi przewidzieć już w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ.
Wykonawca
może jednak bronić się przed wykluczeniem, o ile udowodni zamawiającemu, że
podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec
zawinionemu i poważnemu naruszeniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz
naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub
zobowiązał się do ich naprawienia.
Nowy
przepis jest więc pełen pojęć nieostrych, ocennych. Nie wiadomo też w którym
momencie wykonawca ma bronić się przed wykluczeniem – czy po otrzymaniu
zawiadomienia o wykluczeniu (a co z wniesieniem odwołania?) czy też zamawiający
będzie wcześniej informował wykonawcę o zamiarze wykluczenia go z postępowania
i wzywał do wyjaśnień.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz