poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Kolejna nowelizacja Prawa zamówień publicznych ! – cz. 1



Na posiedzeniu w dniu 25 lipca 2014 r. Sejm przyjął kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Zmiany te mają charakter istotny, znaczna ich część była zresztą od dawna postulowana przez praktyków prawa zamówień publicznych. Ustawa zmieniającą była już przedmiotem obrad Senatu, przy czym wprowadzone zmiany w dniu 7 sierpnia 2014 r. mają charakter formalny, nie ingerując w zasadniczą treść nowej ustawy.

Wśród najważniejszych zmian należy wskazać na:

1.    Usługi niepriorytetowe
Z art. 5 został usunięty ust. 5a, który umożliwiał  w przypadku usług niepriorytetowych wszczęcie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej niezależnie od tego czy wystąpiły wymienione w ustawie warunki do ich zastosowania.
Zamiast art. 5 ust. 5a dodano do ustawy art. 5a, który przewiduje, że w przetargach poniżej progów unijnych w przypadku usług nie priorytetowych znajduje zastosowanie odformalizowane postępowanie. Obowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie ogłoszenia na stornie internetowej oraz w BIP, podając termin składania ofert, opis przedmiotu zamówienia oraz kryteria oceny ofert. Po udzielenie zamówienia, należy podać dane wybranego wykonawcy w ogłoszeniu.

2.    Tajemnica przedsiębiorstwa
Zgodnie z nowym brzemieniem art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, wykonawca zastrzegając, iż część oferty stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, ma obowiązek tę okoliczność wykazać.

3.    Zmiana w zakresie podstaw wykluczenia
Ustawodawca usunął pkt 1 i 1a z art. 24 ust. 1 Prawa zamówień publicznych (w konsekwencji także m.in. art. 24a) i w zamian dodał nowy ust. 2a do art. 24. W świetle nowego przepisu, zamawiający będzie mógł wykluczyć z postępowania wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówieni, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych. Istotne jest, że tę podstawę wykluczenia zamawiający musi przewidzieć już w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ.
Wykonawca może jednak bronić się przed wykluczeniem, o ile udowodni zamawiającemu, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszeniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.
Nowy przepis jest więc pełen pojęć nieostrych, ocennych. Nie wiadomo też w którym momencie wykonawca ma bronić się przed wykluczeniem – czy po otrzymaniu zawiadomienia o wykluczeniu (a co z wniesieniem odwołania?) czy też zamawiający będzie wcześniej informował wykonawcę o zamiarze wykluczenia go z postępowania i wzywał do wyjaśnień.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz