Na posiedzeniu
w dniu 25 lipca 2014 r. Sejm przyjął kolejną nowelizację Prawa zamówień
publicznych. Zmiany te mają charakter istotny, znaczna ich część była zresztą
od dawna postulowana przez praktyków prawa zamówień publicznych. Ustawa
zmieniającą była już przedmiotem obrad Senatu, przy czym wprowadzone zmiany w
dniu 7 sierpnia 2014 r. mają charakter formalny, nie ingerując w zasadniczą
treść nowej ustawy.
Wśród
najważniejszych zmian należy wskazać na:
1. Potencjał podmiotów trzecich
W art.
26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych zmieniono ostatnie wyrazy i po wejście w
życie nowelizacji pisemne zobowiązanie do oddania wykonawcy do dyspozycji
niezbędnych zasobów ma mieć miejsce na
potrzeby wykonania zamówienia, a na okres korzystania z nich przy wykonaniu
zamówienia.
Dodano do art. 26 Prawa zamówień publicznych ust.
2e, który wprowadza solidarną
odpowiedzialność podmiotu, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów z
wykonawcą za szkodę zamawiającego powstała
skutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów
nie ponosi winy.
2. Wymóg
zatrudniania osób na podstawie umowy o pracę
W art. 29 ust. 4 Prawa zamówień publicznych dodano
kolejny punkt, zgodnie z którym zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia
wymagania związane z realizacją zamówienia, dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji
zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem
tych czynności.
W konsekwencji powyższego także w SIWZ zgodnie z art. 36 ust. 2 pkt 9 lit. d Prawa zamówień
publicznych, zamawiający miał obowiązek wskazać rodzaje czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, których
dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub
podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia.
3. Nowe
podstawy zatrzymania wadium
Nowelizacja dokonały zmiany problematycznego art. 46
ust. 4a Prawa zamówień publicznych. Podstawa zatrzymania wadium zaistnieje, gdy
zamawiający wezwie wykonawcę, a ten z przyczyn leżących po jego stronie:
- nie złoży dokumentów lub oświadczeń
- nie złoży pełnomocnictw
- nie złoży listy podmiotów należących do tej samej
grupy kapitałowej lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej
- oraz gdy wykonawca nie wyrazi zgody na poprawienie
omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3
- co powoduje brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako
najkorzystniejszej.
Kontrowersje wzbudza w szczególności możliwość
zatrzymania wadium, gdy wykonawca nie zgadza się na poprawienie omyłki:
wykonawca, który uważa, że poprawa jest niezasadna i nie wyrażając zgody na jej
poprawę, straci wadium.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz