wtorek, 19 sierpnia 2014

Kolejna nowelizacja Prawa zamówień publicznych ! – cz. 2



Na posiedzeniu w dniu 25 lipca 2014 r. Sejm przyjął kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Zmiany te mają charakter istotny, znaczna ich część była zresztą od dawna postulowana przez praktyków prawa zamówień publicznych. Ustawa zmieniającą była już przedmiotem obrad Senatu, przy czym wprowadzone zmiany w dniu 7 sierpnia 2014 r. mają charakter formalny, nie ingerując w zasadniczą treść nowej ustawy.

Wśród najważniejszych zmian należy wskazać na:

1.    Potencjał podmiotów trzecich
W art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych zmieniono ostatnie wyrazy i po wejście w życie nowelizacji pisemne zobowiązanie do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów ma mieć miejsce na potrzeby wykonania zamówienia, a na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.
Dodano do art. 26 Prawa zamówień publicznych ust. 2e, który wprowadza solidarną odpowiedzialność podmiotu, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstała skutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy.

2.    Wymóg zatrudniania osób na podstawie umowy o pracę
W art. 29 ust. 4 Prawa zamówień publicznych dodano kolejny punkt, zgodnie z którym zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia, dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności.
W konsekwencji powyższego także w SIWZ zgodnie z art. 36 ust. 2 pkt 9 lit. d Prawa zamówień publicznych, zamawiający miał obowiązek wskazać rodzaje czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia.

3.    Nowe podstawy zatrzymania wadium
Nowelizacja dokonały zmiany problematycznego art. 46 ust. 4a Prawa zamówień publicznych. Podstawa zatrzymania wadium zaistnieje, gdy zamawiający wezwie wykonawcę, a ten z przyczyn leżących po jego stronie:
- nie złoży dokumentów lub oświadczeń
- nie złoży pełnomocnictw
- nie złoży listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej
- oraz gdy wykonawca nie wyrazi zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3
- co powoduje brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej.
Kontrowersje wzbudza w szczególności możliwość zatrzymania wadium, gdy wykonawca nie zgadza się na poprawienie omyłki: wykonawca, który uważa, że poprawa jest niezasadna i nie wyrażając zgody na jej poprawę, straci wadium.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz