Niejednokrotnie zdarza się, że zamówienie jest
udzielane na usługi o charakterze ciągłym. W takim przypadku celem zamawiającego
jest zapewnienie owej ciągłości, tj. z chwilą zakończenia umowy z aktualnym
wykonawcą, wchodzi w życie umowa zawarta z nowym wykonawcą. W praktyce zdarza
się jednak, że dotychczasowa umowa wygasa, a nie został jeszcze wybrany nowy
wykonawca z uwagi na przedłużające się postępowanie o udzieleni zamówienia (spowodowane
np. wniesieniem odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej). W takich przypadkach
często zamawiający sięgają po art. 67 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych,
zgodnie z którym zamawiający
może udzielić zamówienia z wolnej ręki ze względu na wyjątkową sytuację
niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on
przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można
zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Wątpliwości przede
wszystkim wywołuje odpowiedź na pytanie czy zachodzi wyjątkowa sytuacja
niemożliwa do wcześniejszego przewidzenia, niezależna od zamawiającego.
Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, warto wskazać na
orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej w którym wskazuje się, że zamawiający,
wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, winien uwzględnić
wszystkie czynności i procedury z tym związane, w tym również możliwość
korzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej. Dwukrotne
wniesienie odwołania w jednym postępowaniu nie jest niczym nadzwyczajnym i jest
sytuacją z całą pewnością możliwą do przewidzenia (KIO 2137/13). Jak się więc wydaje, zamawiający ma obowiązek odpowiednio
wcześniej ogłosić zamówienie, uwzględniając ewentualne odwołania i inne
okoliczności wpływające na bieg postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Ponadto "Przewidywalność sytuacji", o której mowa w
art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p, w kontekście zastosowania tego przepisu nie należy
odnosić tylko do możliwości zaistnienia danej sytuacji, ale raczej badać stopień prawdopodobieństwa
wystąpienia tej sytuacji oraz związaną z tym racjonalność i zasadność
uprzedniego przedsiębrania określonych środków związanych ze skutkami
wystąpienia danego hipotetycznego zdarzenia oraz ponoszenia nakładów z tym
związanych (KIO/KD 115/14). Podkreśla
się zatem, że zaistniała sytuacja, w
której wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, nie może wynikać z
przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Nie może być zatem spowodowana zamierzoną opieszałością w udzieleniu
zamówienia (KIO/KU 7/08).
Podsumowując, przedłużające się postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego nie powinno być podstawą do zastosowania art.
67 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych, gdyż przyjmuje się, że zamawiający
musi przewidywać, iż wykonawcy będą korzystać ze środków ochrony prawnej i
dlatego odpowiednio wcześniej należy dokonać ogłoszenia o zamówieniu.
Stan prawny: 17.03.2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz