środa, 17 września 2014

Badanie i ocena ofert – na co zwrócić uwagę (cz.1)





Badanie i ocena ofert to najistotniejsze zadanie zamawiającego w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jeśli czynności te zostaną przeprowadzone prawidłowo, najprawdopodobniej wykonawcy nie będą wnosić środków odwoławczych.

Aby badanie ofert było przeprowadzone w sposób rzetelny, należy szczególności zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1.    Czy ofertę i załączniki podpisała osoba prawidłowo umocowana?
*      Konieczne jest ustalenie czy wykonawca złożył ofertę samodzielnie czy też mamy do czynienia z tzw. konsorcjum oraz kto w świetle dokumentów rejestrowych, a także pełnomocnictw uprawniony był podpisać ofertę oraz poświadczać za zgodność pozostałe dokumenty

2.    Czy do oferty zostały dołączone wszystkie wymagane dokumenty:

a)    potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu (warunki podmiotowe pozytywne). Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy:
*      dostawy, usługi, roboty budowlane zamieszczone w wykazie spełniają warunek szczegółowo opisany w SIWZ oraz czy zostały dołączone dokumenty potwierdzające, że zostały wykonane w sposób należyty
*      polisa ubezpieczeniowa została opłacona – wykonawca powinien dołączyć do oferty dowody wpłaty składek wymagalnych na dzień składania ofert
*      ze zobowiązania podmiotów trzecich do udostępniających wykonawcy swoje zasobów wynika możliwość ich faktycznego dysponowania, okres udostępnienia pokrywa się z okresem trwania umowy, czy zobowiązanie zostało udzielone przez osobę prawidłowo umocowaną

b)   wykazujące brak podstaw do wykluczenia z postępowania (warunki podmiotowe negatywne)
*     Istotne jest ustalenie czy dokumenty zostały wystawione we właściwym terminie (3 lub 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert).

c)     potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi, lub roboty budowlane spełniają wymagania określone w SIWZ (dokumenty przedmiotowe)
*      Jeśli wykonawca nie złożył wszystkich wymaganych dokumentów bądź też zawierają one błędy, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do ich złożenia (art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych).
*      Jeżeli dokumenty budzą wątpliwości, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz