wtorek, 3 czerwca 2014

Kiedy można ujawnić wartość zamówienia?



Zgodnie z art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Ustalenie wartości zamówienia jest konieczne, aby stwierdzić czy w ogóle należy stosować Prawo zamówień publicznych, a jeśli tak - jaką należy stosować procedurę. Należy także podkreślić, że wartość zamówienia może być fakultatywnie wpisana w protokole postępowania (druk ZP-PN) jeszcze przed otwarciem ofert. Wtedy, wykonawca na podstawie art. 96 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) może złożyć wniosek o udostępnienie protokołu zamówienia i dzięki temu uzyskać informację o szacunkowej wartości zamówienia. Oczywiście zamawiający, chcąc uniknąć takiej sytuacji, może wartość zamówienia wpisać w protokole dopiero po otwarciu ofert.

Wartość zamówienia ustaloną w oparciu o art. 32 Prawa zamówień publicznych należy odróżnić od kwoty, jaką zamierza przeznaczyć zamawiający na sfinansowanie zamówienia, a którą należy podać bezpośrednio przed otwarciem ofert (art. 86 ust. 3 Prawa zamówień publicznych): Wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia, ustalana przez zamawiającego w trybie art. 32 i n. p.z.p. istotna jest dla przyjęcia zastosowania do danego zamówienia procedur przyjętych dla zamówień poniżej progów UE, powyżej tych progów, czy też procedur zaostrzonych dla maksymalnych wartości progów przyjętych w p.z.p. Wartość ta niezależnie od czasu trwania postępowania jest jedna i nie podlega weryfikacji w toku tego postępowania, bez względu na zmianę sytuacji rynkowej i wyceny rynkowej danego przedmiotu zamówienia. Kwota na sfinansowanie zamówienia – zgodnie z art. 86 ust. 3 p.z.p. – podawana przez zamawiającego bezpośrednio przed otwarciem ofert ma służyć przede wszystkim wykonawcom jako ich zabezpieczenie przed nieuprawnionym unieważnieniem postępowania o zamówienie przez zamawiającego. Zwiększenie kwoty podanej na otwarciu ofert jest uprawnieniem zamawiającego, a nie jego obowiązkiem. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 października 2013 r., KIO 2421/13). Kwoty tej nie można więc podać wcześniej niż przed otwarciem ofert. Niemniej, wydaje się, że w większości postępowań zamawiający przed otwarciem ofert poda taką samą kwotę, jak ustalona przez niego wartość zamówienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz