Zgodnie z art. 32 ust. 1 Prawa
zamówień publicznych, podstawą ustalenia wartości
zamówienia jest całkowite szacunkowe
wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez
zamawiającego z należytą starannością. Ustalenie wartości zamówienia jest
konieczne, aby stwierdzić czy w ogóle należy stosować Prawo zamówień
publicznych, a jeśli tak - jaką należy stosować procedurę. Należy także podkreślić,
że wartość zamówienia może być fakultatywnie
wpisana w protokole postępowania (druk ZP-PN) jeszcze przed otwarciem ofert.
Wtedy, wykonawca na podstawie art. 96 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z
§ 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) może złożyć wniosek o
udostępnienie protokołu zamówienia i dzięki temu uzyskać informację o
szacunkowej wartości zamówienia. Oczywiście zamawiający, chcąc uniknąć
takiej sytuacji, może wartość zamówienia wpisać w protokole dopiero po otwarciu
ofert.
Wartość zamówienia ustaloną w
oparciu o art. 32 Prawa zamówień publicznych należy odróżnić od kwoty, jaką zamierza przeznaczyć
zamawiający na sfinansowanie zamówienia, a którą należy podać bezpośrednio przed
otwarciem ofert (art. 86 ust. 3 Prawa zamówień publicznych): Wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia,
ustalana przez zamawiającego w trybie art. 32 i n. p.z.p. istotna jest dla
przyjęcia zastosowania do danego zamówienia procedur przyjętych dla zamówień
poniżej progów UE, powyżej tych progów, czy też procedur zaostrzonych dla
maksymalnych wartości progów przyjętych w p.z.p. Wartość ta niezależnie od
czasu trwania postępowania jest jedna i nie podlega weryfikacji w toku tego
postępowania, bez względu na zmianę sytuacji rynkowej i wyceny rynkowej danego
przedmiotu zamówienia. Kwota na sfinansowanie zamówienia – zgodnie z art. 86
ust. 3 p.z.p. – podawana przez zamawiającego bezpośrednio przed otwarciem ofert
ma służyć przede wszystkim wykonawcom jako ich zabezpieczenie przed
nieuprawnionym unieważnieniem postępowania o zamówienie przez zamawiającego.
Zwiększenie kwoty podanej na otwarciu ofert jest uprawnieniem zamawiającego, a
nie jego obowiązkiem. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25
października 2013 r., KIO 2421/13). Kwoty
tej nie można więc podać wcześniej niż przed otwarciem ofert. Niemniej, wydaje
się, że w większości postępowań zamawiający
przed otwarciem ofert poda taką samą kwotę, jak ustalona przez niego wartość
zamówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz