poniedziałek, 16 czerwca 2014

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego



Zamawiający zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 5-7 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) może żądać aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-11 Prawa zamówień publicznych, przy czym zazwyczaj w wykazie dokumentów, które wykonawcy zobowiązani są złożyć wraz z ofertą, w osobnym punktach wymieniona są informacje z zakresu pkt 4-8, pkt 9 (dotyczy podmiotów zbiorowych) oraz pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych. W związku z tym wykonawcy w zapytaniu o udzielenie informacji o osobie (załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie udzielania informacji o osobach oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 518)) w rubryce, gdzie należy wskazać rodzaj postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o osobie oraz zakres danych, które mają być przedmiotem informacji o osobie, wpisują odpowiednio postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, art. 24 ust. 1 pkt 4-8 oraz art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych. Powstają jednak wątpliwości w jaki sposób należy ocenić informację, gdy co prawda zamawiający żądał, aby dotyczyła zakresu określonego w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 oraz art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych, lecz z zapytania wynika, że wykonawca określił jej zakres ograniczając się wyłącznie do art. 24 ust. 1 pkt 4-8 bądź wyłącznie do art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych. Innymi słowy, z informacji wprost nie wynika fakt niekaralności osoby w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 4-8 bądź w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych.
W związku z powyższym, należy zauważyć, że zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie udzielania informacji o osobach oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 518), jeżeli dane o podmiocie zbiorowym, którego dotyczy zapytanie lub wniosek, nie są zgromadzone w Rejestrze, zapytanie lub wniosek zwraca się podmiotowi zapytującemu lub wnioskodawcy z adnotacją "NIE FIGURUJE". Jeśli więc dany podmiot w ogóle nie figuruje w rejestrze, to nie ma znaczenia jaką podstawę prawną wykonawca wpisał w zapytaniu. Informacja, że wykonawca nie figuruje w rejestrze dotyczy więc zarówno art. 24 ust. 1 pkt 4-8, jak i art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych. Informacja taka nie daje więc podstaw do wykluczenia wykonawcy.
Powyższe stanowisko potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej: Pomimo, iż zapytanie do Krajowego Rejestru Karnego nie zawiera wszystkich dyspozycji przewidzianych w art. 24 ust. 1 ustawy to jest pkt 4-8 i pkt 10-11 a tylko pkt 8, stanowiących podstawę do wykluczenia z postępowania w przypadku popełnienia przestępstw w nich przewidzianych to z uwagi na okoliczność, iż na wniosku przystawiono pieczęć z adnotacją "NIE FIGURUJE" brak podstaw do wykluczenia odwołującego z postępowania. (…) Z powyższego należy wywieść, że dana osoba w ogóle nie figuruje w rejestrze w tym w zakresie przestępstw popełnionych zgodnie z wyliczeniem zawartym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 oraz w pkt 10 -11 ustawy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 czerwca 2013 r., KIO 1237/13, tak samo wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 lipca 2013 r., KIO 1420/13).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz