piątek, 1 lipca 2016

Co się zmieni w zamówieniach in-house dla branży odpadowej?



Zamówienia in-house to kwestia, która wywoływała największe spory w trakcie prac legislacyjnych szczególnie wśród przedstawicieli branży zagospodarowania odpadów, gdzie starły się dwie grupy interesów: prywatnych przedsiębiorców oraz spółek komunalnych.

Jak wiadomo, ustawodawca wprowadził do Prawa zamówień publicznych przepisy dotyczące udzielania zamówień in-house (post z 27 czerwca 2016 r.). Ten zabieg byłby jednak niewystarczający, aby gminy mogły swobodnie udzielać swoim spółkom komunalnym zamówień na odbieranie i/lub zagospodarowanie odpadów komunalnych. W tym celu konieczna była zmiana przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250), dalej ‘UCPG’ i tak też się stało.

Przede wszystkim zmieniono brzmienie art. 6d UCPG w ten sposób, że wójt, burmistrz, prezydent miasta nie jest zobowiązany zorganizować przetarg na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, lecz ma obowiązek udzielić zamówienia publicznego – czyli może zastosować także art. 67 ust. 1 pkt 12 Prawa zamówień publicznych.
Uchylono także art. 6e UCPG, zgodnie z którym spółki z udziałem gminy mogły odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, wyłącznie w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.

Jedyny przypadek, gdy wójt, burmistrz, prezydent miasta jest zobowiązany zorganizować przetarg w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczy sytuacji, gdy rada  gminy  w  drodze  uchwały,  o  której  mowa w art. 6c ust. 2 UCPG, postanowi o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Konkurencyjny rynek będzie więc obejmował jedynie odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, o ile rada gminy obejmie jest gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi.

Stan prawny: 2016.07.01

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz