poniedziałek, 20 czerwca 2016

Uproszczone procedury na zamówienia na usługi społeczne



W dyrektywie 2014/24UE zlikwidowano podział na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, i wiążące się z tymi ostatnimi uproszczone procedury. W zamian za to ustawodawca europejskie wprowadził pojęcie zamówień na usługi społeczne i inne, w stosunku do których zamawiający może stosować mniej rygorystyczną procedurę. Rozwiązanie to zostało powtórzone w znowelizowanej ustawie Prawo zamówień publicznych.

Procedury uproszczone będzie można stosować do następujących zamówień:
      Usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne
      Usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury
      Usługi w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego
      Świadczenia społeczne
      Inne usługi komunalne, socjalne i osobiste, w tym usługi świadczone przez związki zawodowe, organizacje polityczne, stowarzyszenia młodzieżowe i inne organizacje członkowskie
      Usługi religijne
      Usługi hotelowe i restauracyjne
      Usługi prawne, niewyłączone na mocy art. 10 lit. d)
      Inne usługi administracyjne i rządowe
      Świadczenie usług na rzecz społeczności
      Usługi w zakresie więziennictwa, bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, o ile nie są wyłączone na mocy art. 10 lit. h)
      Usługi detektywistyczne i ochroniarskie
      Usługi międzynarodowe
      Usługi pocztowe
      Usługi różne (formowanie opon, usługi kowalskie).

Warto przy tym podkreślić, że reżim uproszczony ma dwie odmiany, w zależności od wartości zamówienia. Procedura bardziej rygorystyczna, mimo że uproszczona w stosunku do zasad ogólnych, będzie miała zastosowanie, gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:
1)       750 000 euro w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
2)       1 000 000 euro – w przypadku zamówień sektorowych.

Procedura uproszczona bardziej liberalna
Poniżej powyższych kwot zamawiający będzie mógł zastosować procedurę uproszczoną bardziej ‘liberalną’, tj. zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, na stronie internetowej, ogłoszenie o zamówieniu, które powinno zawierać informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności:
1)       termin składania ofert uwzględniający czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty;
2)       opis przedmiotu zamówienia oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia;
3)       kryteria oceny ofert.

Ustawodawca nie narzuca tutaj żadnych terminów, trybów; wskazuje natomiast, aby udzielenie zamówienia odbyło się w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący. Zamawiający ma jedynie obowiązek niezwłocznie po udzieleniu zamówienia zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie internetowej, informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego. W razie nieudzielenia zamówienia zamawiający powinien niezwłocznie zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie internetowej, informację o nieudzieleniu zamówienia.


Procedura uproszczona bardziej rygorystyczna
Wszczęcie postępowania nastąpi poprzez ogłoszenie o zamówienie lub wstępne ogłoszenie informacyjne, które może obejmować okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zamawiający samodzielnie określa sposób przeprowadzenia postępowania, przy czym musi mieć na uwadze m.in. zasadę równego traktowania i konkurencji, przejrzystości, proporcjonalności, a także bezstronności. Zamawiający zobowiązany jest także stosować część przepisów Prawa zamówień publicznych:
      działu I rozdziału 2a (komunikacja zamawiającego z wykonawcami),
      działu II rozdziału 5 (dokumentowanie postępowań),
      działu V rozdziału 3 (kontrola udzielania zamówień) oraz
      działu VI (środki ochrony prawnej)
      art. 29–30b oraz art. 32–35 (wartość zamówienia i opis przedmiotu zamówienia).

Ustawodawca przewidział trzy sposoby udzielenia zamówienia:
1)       w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy składają oferty wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu albo
2)       w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu, albo
3)       przeprowadza  negocjacje  z   wykonawcami   dopuszczonymi   do   udziału w postępowaniu.
Ponadto zamawiający  ustalając  terminy  składania  ofert  lub  wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu powinien uwzględnić złożoność przedmiotu zamówienia oraz czas potrzebny na przygotowanie ofert lub wniosków.
Pewną nowością jest także przyznanie zamawiającemu możliwości określenie innych przyczyn odrzucenia oferty niż te wskazane w art. 89 Prawa zamówień publicznych. Ponadto zamawiający nie będzie mógł dokonać wyboru oferty wyłącznie o kryterium ceny, gdyż powinien wziąć pod uwagę inne kryteria, w szczególności jakości i zrównoważonego charakteru usług społecznych, ciągłości lub dostępności danej usługi lub kryterium stopnia uwzględnienia szczególnych potrzeb użytkownika usługi.

Zamówienia zastrzeżone
Zamawiający uprawniony jest zastrzec, że o udzielenie zamówienia na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1)       ich celem jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz jednocześnie ich celem jest społeczna i zawodowa integracja osób, o których mowa w art. 22 ust. 2;
2)       nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
3)       ich struktura zarządzająca lub struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub
zasadach  partycypacji  pracowników,  co  wykonawca  określa  w  swoim statucie;
4)       w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego zamawiającego.
Umowa w takim przypadku nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 lata.

Zamówienia zastrzeżone mogą dotyczyć następujących zamówień:
75121000-0 usługi administracyjne w zakresie edukacji
75122000-7 usługi administracyjne w zakresie opieki zdrowotnej
75123000- 4 administrowanie osiedlami mieszkalnymi
79622000-0 usługi w zakresie pozyskiwania pracowników świadczących pomoc drogową
79624000-4 usługi w zakresie pozyskiwania personelu pielęgnacyjnego
79625000-1 usługi w zakresie pozyskiwania personelu medycznego
80110000-8 usługi szkolnictwa przedszkolnego
80300000-7 usługi szkolnictwa wyższego
80420000-4 usługi e-learningu
40430000-7 usługi edukacji dla dorosłych na poziomie akademickim
80511000-9 usługi szkolenia personelu
80520000-5 placówki szkoleniowe
80590000-6 usługi seminaryjne
od 85000000-9 do 85323000-9 usługi w zakresie zdrowia i opieki do usługi zdrowotne świadczone na rzecz wspólnot
92500000-6 usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi kulturalne
92600000-7 usługi sportowe
98133000-4 usługi świadczone przez organizacje społeczne
98133110-8 usługi świadczone przez stowarzyszenia młodzieżowe




Stan prawny: wg wersji przyjętej przez Sejm w dniu 13 maja 2016 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz