wtorek, 2 czerwca 2015

Rażąco niska cena po nowelizacji



Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 19 października 2014 r., dotyczyła m.in. zasad ustalania, że cena oferty jest rażąco niska. Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie:
1)   oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314);
2)   pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.

Po pierwsze więc, jeśli Zamawiający stwierdzi, że cena oferty jest o 30 % niższa od:
a)    wartości zamówienia lub
b)    średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert
jest zobligowany wszcząć procedurę wyjaśniającą.
W najnowszych orzeczeniach Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje, że obowiązek wszczynania procedury na podstawie art. 90 ust. 1 p.z.p. występuje w każdym przypadku, gdy zamawiający ustali, że zachodzi co najmniej jedna z wymienionych w tym przepisie okoliczności. Próg 30% stanowi jedynie przykładowy, ale jednocześnie maksymalny limit wartości, który może być odpowiednio obniżony przez zamawiającego, w zależności od okoliczności dotyczących przedmiotu zamówienia. Również w sytuacji, gdy cena oferty jest niższa, np. o 10% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert, w okolicznościach związanych z konkretnym zamówieniem, zamawiający ma prawo powziąć wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia za zaoferowaną cenę (KIO 2766/14). Nawet więc wtedy, gdy różnica jest mniejsza niż 30 %, lecz zamawiający ma uzasadnione podstawy, iż zaoferowana cena jest nieadekwatna do przedmiotu zamówienia, to może wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień. Z kolei Wystąpienie do wykonawcy w trybie art. 90 ust. 1 p.z.p. o wyjaśnienie elementów mających wpływ na wysokość ceny stanowi domniemanie, że zaproponowana w ofercie cena jednostkowa nosi znamiona ceny rażąco niskiej (wyrok KIO 343/15).
Po drugie, ze znowelizowanych przepisów wprost wynika, iż to na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (art. 90 ust. 2 Prawa zamówień publicznych). Obecnie więc wykonawca nie może składać wyjaśnień o charakterze ogólnym, usprawiedliwiając się, że zamawiający zbyt ogólnie wskazał które elementy ceny oferty mają podlegać wyjaśnieniu. Krajowa Izba Odwoławcza wprost wskazuje, że Zamawiający oceniając czy może mieć do czynienia z rażąco niską ceną, niejednokrotnie, formułując wezwanie, nie jest w stanie przewidzieć, jakie okoliczności lub czynniki mogą wpływać na wysokość ceny oferty. Fakt wystosowania wezwania o charakterze ogólnego, jako otwartego pytania, nie zwalnia wykonawcy z obowiązku szczegółowego przedstawienia składowych ceny i opisania czynników, które o wysokości tej ceny zadecydowały (wyrok KIO 343/15).

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym wykazanie, że cena nie jest rażąco niska spoczywa na wykonawcy, który ofertę złożył, a zamawiający nie musi w tym zakresie przejawiać niemal żadnej inicjatywy.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz