wtorek, 12 kwietnia 2016

Zamówienia in house w nowelizacji Prawa zamówień publicznych





Uregulowanie w przepisach prawa krajowego tzw. zamówień in-house jest najbardziej sporną kwestią w projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych w związku z implementacją dyrektywy 2014/24 o zamówieniach publicznych. Ustawodawca postanowił przyjąć do przepisów polskich rozwiązania określone w dyrektywie, przy czym początkowo zamówienia in-house miały być uregulowane jako wyłączenia od stosowania przepisów ustawy. Natomiast w wersji przekazanej do Sejmu (druk 366), zamówienia in-house stanowią przesłankę do zastosowania trybu z wolnej ręki. W związku z tym w art. 67 ust.1 dodano kolejne punkty (pkt 12-15).

Co istotne, przesłanki udzielania zamówień in-house zostały zmodyfikowane w stosunku do tego, co wynika z art. 12 dyrektywy 2014/24:
1)    zgodnie z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 12 oraz art. 14, warunkiem udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby ponad 90 % działalności kontrolowanej osoby prawnej było prowadzone w ramach wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję zamawiającą. W dyrektywie 2014/24 jest natomiast 80 %, a więc projekt nowelizacji jest bardziej rygorystyczny.
2)    zgodnie z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 15, warunkiem udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby uczestniczące instytucje zamawiające wykonywały na otwartym rynku mniej niż 20 % działalności będących przedmiotem współpracy. Także i tutaj rozwiązanie jest bardziej rygorystyczne, gdyż zgodnie z dyrektywą procent ten wynosi 10 %.

Warto także wspomnieć, że w wersji nowelizacji przekazanej do Sejmu, w art. 7 i nast. zawarto przepisy zmieniające ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250), dalej ‘UCPG’ które w praktyce mają doprowadzić do realizacji postulatów części przedsiębiorców zajmujących się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów. Mianowicie zniesiono obowiązek organizowania przetargów, a wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma udzielać po prostu zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Tym samym możliwe jest udzielenie zamówienia in-house w zakresie tych dwóch przedmiotów zamówienia na podstawie nowych art. 67 ust. 1 pkt 12-15. Zamiarem ustawodawcy jest także uchylenie art. 6e UCPG, zgodnie z którym aktualnie spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.

Stan prawny: 2016.04.12

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz