Właśnie
dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja Prawa zamówień publiczna. Ustawa nowelizująca
została przyjęta 12 października 2012 r. (Dz. U. poz. 1271), ale zmiany zaczęły
obowiązywać dopiero po upływie trzech miesięcy.
Celem
nowelizacji było dostosowanie Prawa zamówień publicznych do przepisów unijnych
i dodanie nowego Rozdziału 4a dotyczącego zamówień w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa. Niemniej, nowelizacja przynosi także kilka innych – co prawda
mniejszych, lecz istotnych zmian. M.in. dodano nowe definicje bądź też
zmieniono te istniejące, jak np. robót budowlanych, które obecnie oznaczają wykonanie
albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 2c lub obiektu budowlanego, a także realizację
obiektu budowlanego, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego. Możliwe jest także sformułowanie warunków
udziału odnoszących się do rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia
wykonawcy w przypadku prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi
lub roboty budowlane.
Niezwykle
ważne dla wykonawców jest obligatoryjne wykluczenie w przypadkach gdy wykonawca
został zobowiązany do zapłaty kary umownej, jeżeli obowiązek zapłaty kary
umownej wynosiły nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i zostały
stwierdzone orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed
wszczęciem postępowania, a także tych wykonawców, z którymi dany zamawiający
rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo
odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za
które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie
umowy albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem
postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5%
wartości umowy.
Dokonano
także pewnych zmian w zakresie przepisów dotyczących przetargu ograniczonego, m.in.
obecnie gdy liczba wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu
będzie większa niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający ma
obowiązek określić obiektywny i niedyskryminacyjnego sposobu dokonywania wyboru
wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert - zamiast dotychczasowego
określania jedynie znaczenia warunków udziału w postępowaniu, co oznacza, że
obecnie klasyfikowanie wykonawców może odbywać się na podstawie kryteriów
odnoszących się nie tylko do warunków udziału.
W
kolejnych wpisach podejmę próbę przybliżenia najistotniejszych zmian z praktycznego
punktu widzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz