Nowelizacja Prawa zamówień publicznych
wprowadza kilka istotnych zmian w zakresie warunków udziału w postępowaniu.
Warto jednak zauważyć, że część tych zmian stosowana była w praktyce;
nowelizacja ubiera więc w ramy prawne pewne rozwiązania funkcjonujące w obrocie.
Po pierwsze, w art. 22 ust. 1b
wprowadzono trzy grupy warunków udziału w postępowaniu:
1)
kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej,
o ile wynika to z odrębnych przepisów;
2)
sytuacja
ekonomiczna lub finansowa;
3)
zdolności
techniczne lub zawodowe.
Może się wydawać, że ‘zniknął’ warunek dotyczące posiadania
wiedzy i doświadczenia – to wrażenie jest jednak błędne, gdyż z dalszych
przepisów wynika, że objęty jest on ‘zdolnościami technicznymi i zawodowymi’. Ponadto
inaczej brzmi warunek dotyczący uprawnień – zmieniony przepis wskazuje jedynie
na kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej.
Można mieć więc wątpliwości co w przypadku, gdy posiadanie uprawnień nie
dotyczy działalności zawodowej, lecz innej – czy w takim przypadku zamawiający
może także formułować warunek udziału w postępowaniu?
Po drugie,
odnośnie warunków dotyczących kompetencji i uprawnień, zamawiający ma prawo
wymagać, aby wykonawca był wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w państwie
członkowskim Unii Europejskiej, w którym
posiadają siedzibę,
określonych w załączniku XI do dyrektywy
2014/24/UE. Co może jednak budzić
zdziwienie, załącznik ten wskazuje na Krajowy Rejestr Sądowy, który przecież
nie zawiera informacji na temat posiadanych przez wykonawcę kompetencji lub
uprawnień zawodowych. Dodatkowo jeśli przedmiotem zamówienia:
1)
są usługi
2)
wykonawcy muszą posiadać określone zezwolenie lub muszą być członkami określonej organizacji, aby móc świadczyć
te usługi
- zamawiający może wymagać od nich udowodnienia, że posiadają
oni takie zezwolenie lub status członkowski w takiej organizacji.
Po trzecie, odnośnie sytuacji
finansowej oraz ekonomicznej, w przepisach ustawy zostało powtórzone to, co
wynika z rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane, czyli wskazano czego w szczególności może wymagać
zamawiający:
1)
aby wykonawcy posiadali określony minimalny
roczny przychód, w tym określony
minimalny roczny przychód w obszarze objętym
zamówieniem. Dochód, którego może wymagać
zamawiający, nie przekraczać dwukrotność wartości zamówienia.
Jeśli zamawiający zamierza wymagać wyższego dochodu, musi wykazać, że zachodzi należycie uzasadniony przypadek odnoszący się do przedmiotu zamówienia lub sposobu jego realizacji
oraz wskazać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub protokole
powody zastosowania takiego
wymogu.
2)
aby wykonawcy przedstawili informacje na temat ich rocznych sprawozdań finansowych wykazujących, w szczególności stosunek aktywów do zobowiązań – w takim przypadku zamawiający musi
określić w SIWZ obiektywne metody i
kryteria, na podstawie których uwzględnia te informacje.
3)
posiadania przez wykonawcę odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej.
Zamawiający może także formułować inne
warunki udziału w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej i finansowej, na co
wskazuje posłużenie się wyrazem ‘w szczególności’.
Ustawodawca
usankcjonował dotychczasową praktykę, wprost dopuszczając, że w przypadku ofert
częściowych, zamawiający może określić minimalny roczny przychód
także w odniesieniu do więcej niż jednej części zamówienia, na wypadek, gdyby
wykonawcy, którego
oferta została wybrana jako najkorzystniejsza,
przyznano
kilka części zamówienia do realizacji w tym
samym czasie. Ponadto jeśli mamy do
czynienia z konsorcjum, to zamawiający jest uprawniony określić w sposób
obiektywnie uzasadniony warunki udziału odnoszące się do sytuacji ekonomicznej
i finansowej konsorcjantów.
Po
czwarte, pojęcie ‘zdolności technicznych i zawodowych’ wykonawcy obejmuje warunki dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę
do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację
zamówienia na odpowiednim poziomie jakości.
Obejmuje więc także wiedze i doświadczenie. Co ciekawe, ustawodawca upoważnia
zamawiającego do badania na każdym etapie postępowania czy zaangażowanie zasobów
technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może
mieć negatywny wpływ na
realizację danego zamówienia – w praktyce
jednak nie wiadomo za pomocą jakich narzędzi zamawiający ma dokonywać kontroli,
a także jakie skutki ma mieć stwierdzenie przez zamawiającego, że wykonawca nie
jest w stanie wykonać danego zamówienia, np. w czy w takim przypadku ma prawo
wykluczyć wykonawcę.
Jeśli
przedmiot zamówienia
obejmuje dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia, w szczególności w odniesieniu do jego:
- rzetelności,
-
kwalifikacji,
-
efektywności i
-doświadczenia. W takim przypadku
zamawiający może wymagać
od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku
o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu imion i nazwisk
osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu
tych osób.
Po
piąte, w przypadku konsorcjów, zamawiający może określić warunki realizacji zamówienia (a więc na etapie wykonywania
umowy) przez wykonawców w inny sposób niż w przypadku
pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne.
Stan
prawny: wg wersji przyjętej przez Sejm w dniu 13 maja 2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz