W dyrektywie 2014/24UE
zlikwidowano podział na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, i wiążące się z
tymi ostatnimi uproszczone procedury. W zamian za to ustawodawca europejskie
wprowadził pojęcie zamówień na usługi
społeczne i inne, w stosunku do których zamawiający może stosować mniej
rygorystyczną procedurę. Rozwiązanie to zostało powtórzone w znowelizowanej
ustawie Prawo zamówień publicznych.
Procedury uproszczone będzie
można stosować do następujących zamówień:
• Usługi
zdrowotne, społeczne i pokrewne
• Usługi
administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury
• Usługi
w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego
• Świadczenia
społeczne
• Inne
usługi komunalne, socjalne i osobiste, w tym usługi świadczone przez związki
zawodowe, organizacje polityczne, stowarzyszenia młodzieżowe i inne organizacje
członkowskie
• Usługi
religijne
• Usługi
hotelowe i restauracyjne
• Usługi
prawne, niewyłączone na mocy art. 10 lit. d)
• Inne
usługi administracyjne i rządowe
• Świadczenie
usług na rzecz społeczności
• Usługi
w zakresie więziennictwa, bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, o ile nie
są wyłączone na mocy art. 10 lit. h)
• Usługi
detektywistyczne i ochroniarskie
• Usługi
międzynarodowe
• Usługi
pocztowe
• Usługi
różne (formowanie opon, usługi kowalskie).
Warto przy tym podkreślić, że reżim
uproszczony ma dwie odmiany, w zależności od wartości zamówienia. Procedura bardziej rygorystyczna, mimo że
uproszczona w stosunku do zasad ogólnych, będzie miała zastosowanie, gdy wartość
zamówienia jest
równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:
1)
750 000 euro – w przypadku
zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
2)
1
000 000 euro – w przypadku zamówień sektorowych.
Procedura uproszczona bardziej liberalna
Poniżej
powyższych kwot zamawiający będzie mógł zastosować procedurę uproszczoną
bardziej ‘liberalną’, tj. zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli
nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, na stronie
internetowej, ogłoszenie o zamówieniu, które powinno
zawierać informacje niezbędne z uwagi
na
okoliczności jego udzielenia, w szczególności:
1)
termin składania ofert uwzględniający czas niezbędny
do przygotowania i złożenia oferty;
2)
opis przedmiotu zamówienia oraz określenie wielkości lub zakresu
zamówienia;
3)
kryteria oceny ofert.
Ustawodawca nie
narzuca tutaj żadnych terminów, trybów; wskazuje natomiast, aby udzielenie
zamówienia odbyło się w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący.
Zamawiający ma jedynie obowiązek niezwłocznie po udzieleniu zamówienia zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie
internetowej, informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko
podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie
zamówienia publicznego. W razie nieudzielenia zamówienia zamawiający
powinien niezwłocznie zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a
jeżeli nie ma strony
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na stronie
internetowej, informację o nieudzieleniu zamówienia.
Procedura uproszczona bardziej
rygorystyczna
Wszczęcie postępowania nastąpi
poprzez ogłoszenie o zamówienie lub wstępne ogłoszenie informacyjne, które może
obejmować okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zamawiający samodzielnie określa
sposób przeprowadzenia postępowania, przy czym musi mieć na uwadze m.in. zasadę
równego traktowania i konkurencji, przejrzystości, proporcjonalności, a także
bezstronności. Zamawiający zobowiązany jest także stosować część przepisów
Prawa zamówień publicznych:
•
działu I rozdziału 2a (komunikacja
zamawiającego z wykonawcami),
•
działu II rozdziału 5 (dokumentowanie
postępowań),
•
działu V rozdziału 3 (kontrola udzielania
zamówień) oraz
•
działu VI (środki ochrony prawnej)
•
art.
29–30b oraz art. 32–35 (wartość zamówienia i opis
przedmiotu zamówienia).
Ustawodawca
przewidział trzy sposoby udzielenia zamówienia:
1)
w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy
składają oferty wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają
warunki udziału w postępowaniu
albo
2)
w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy
składają wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu, albo
3)
przeprowadza
negocjacje z wykonawcami dopuszczonymi do
udziału w postępowaniu.
Ponadto
zamawiający ustalając
terminy
składania
ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu powinien uwzględnić złożoność
przedmiotu zamówienia oraz czas potrzebny na przygotowanie ofert lub wniosków.
Pewną
nowością jest także przyznanie zamawiającemu możliwości określenie innych
przyczyn odrzucenia oferty niż te wskazane w art. 89 Prawa zamówień
publicznych. Ponadto zamawiający nie będzie mógł dokonać wyboru oferty
wyłącznie o kryterium ceny, gdyż powinien wziąć pod uwagę inne kryteria, w szczególności jakości i zrównoważonego charakteru usług społecznych, ciągłości lub dostępności danej usługi lub kryterium
stopnia uwzględnienia szczególnych potrzeb użytkownika
usługi.
Zamówienia
zastrzeżone
Zamawiający
uprawniony jest zastrzec, że o
udzielenie zamówienia na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne mogą ubiegać się wyłącznie
wykonawcy, którzy spełniają
łącznie następujące warunki:
1)
ich celem jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz jednocześnie ich celem jest społeczna i zawodowa integracja osób, o których mowa
w art. 22 ust. 2;
2)
nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców,
akcjonariuszy i pracowników;
3)
ich struktura zarządzająca lub struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku
spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub
zasadach partycypacji
pracowników, co wykonawca
określa
w
swoim statucie;
4)
w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego
samego zamawiającego.
Umowa
w takim przypadku nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 lata.
Zamówienia
zastrzeżone mogą dotyczyć następujących zamówień:
75121000-0 usługi administracyjne w zakresie edukacji
75122000-7 usługi administracyjne w zakresie opieki zdrowotnej
75123000- 4 administrowanie osiedlami mieszkalnymi
79622000-0 usługi w zakresie pozyskiwania pracowników świadczących
pomoc drogową
79624000-4 usługi w zakresie pozyskiwania personelu pielęgnacyjnego
79625000-1 usługi w zakresie pozyskiwania personelu medycznego
80110000-8 usługi szkolnictwa przedszkolnego
80300000-7 usługi szkolnictwa wyższego
80420000-4 usługi e-learningu
40430000-7 usługi edukacji dla dorosłych na poziomie akademickim
80511000-9 usługi szkolenia personelu
80520000-5 placówki szkoleniowe
80590000-6 usługi seminaryjne
od 85000000-9 do 85323000-9 usługi w zakresie zdrowia i opieki do
usługi zdrowotne świadczone na rzecz wspólnot
92500000-6 usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne
usługi kulturalne
92600000-7 usługi sportowe
98133000-4 usługi świadczone przez organizacje społeczne
98133110-8 usługi świadczone przez stowarzyszenia młodzieżowe
Stan
prawny: wg wersji przyjętej przez Sejm w dniu 13 maja 2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz