Nowelizacja Prawa zamówień
publicznych przyniesie znaczące zmiany w zasadach zmian umów o udzielenie
zamówienia publicznego, co wynika z konieczności implementacji art. 72 dyrektywy
2014/24/UE.
Przypomnijmy, że jedynym
przepisem, który dotyczył zasad zmian umów, jest art. 144 ust. 1 Prawo zamówień
publicznych, który brzmi: Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy
w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy,
chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu
o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił
warunki takiej zmiany. Nowa treść art.
144 Prawa zamówień publicznych jest znacznie bardziej rozbudowana, przy czym co
do zasady nadal zakazane są zmiany
postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej
w stosunku do treści oferty,
na podstawie której dokonano wyboru
wykonawcy. Nowe przepisy wprowadzają jednak szereg wyjątków od tego zakazu:
1.
Możliwość zmiany umowy istnieje, gdy zmiany:
a)
zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia
b)
w postaci jednoznacznych postanowień
umownych, które określają
ich zakres, w szczególności możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy, i charakter
oraz warunki wprowadzenia zmian.
Tak samo więc jak
dotychczas, możliwość zmiany umowy istnieje, jeśli zamawiający przewidział taką
możliwość w SIWZ lub w ogłoszeniu, przy czym dodano w jaki sposób zamawiający ma obowiązek określać te zmiany.
Zmiana nie może jednak prowadzić do zmiany charakteru umowy.
2.
Zamiast udzielenie zamówienia
dodatkowego, można dokonać zmiany umowy, jeśli zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw,
usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione
łącznie następujące warunki:
a)
zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana
z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia
podstawowego,
b)
zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla
zamawiającego,
c)
wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości
zamówienia określonej pierwotnie w umowie
lub umowie ramowej;
Przepis ten zastępuje niejako uchylony art. 67 ust. 1
pkt 5 Prawa zamówień publicznych, lecz zawiera kilka istotnych różnic:
-
zmiana można dokonać także w przypadku zamówień na dostawy
- wartość każdej zmiany nie może
przekraczać 50 % pierwotnej wartości umowy, przy czym zmian tych może być
nieskończenie wiele, a ich łączna wartość w praktyce może być wielokrotnie
wyższa niż wartość zamówienia podstawowego.
Warto jednak mieć na uwadze, że zamawiający nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy lub umowy ramowej w
celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
Dodatkowo zamawiający jest zobligowany do zamieszczenia ogłoszenia o
zmianie umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazać ogłoszenie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
3.
Zmiana jest dopuszczalna w przypadku łącznego
spełnienia następujących warunków:
a)
konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej
spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą
starannością, nie mógł przewidzieć,
b)
wartość zmiany nie przekracza 50% wartości
zamówienia określonej
pierwotnie w umowie lub umowie ramowej;
Także i tutaj zamawiający nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy lub umowy ramowej w
celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
Ponadto zmiana nie może prowadzić do zmiany charakteru umowy. Dodatkowo zamawiający jest zobligowany do zamieszczenia
ogłoszenia o zmianie umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazać ogłoszenie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Warto zauważyć, że warunki
zmiany podobne są do warunków udzielenie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art.
67 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień publicznych: ze
względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie
zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe
wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych
trybów udzielenia zamówienia.
4. Zmiany spowodowaną zmianą wykonawcy, tj. gdy wykonawcę, któremu zamawiający udzielił
zamówienia, ma zastąpić nowy wykonawca:
a)
na podstawie postanowień umownych, o których mowa w pkt 1,
b)
w wyniku połączenia, podziału,
przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia
dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy wykonawca spełnia warunki udziału
w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego podstawy
wykluczenia oraz nie
pociąga to za sobą innych istotnych
zmian umowy. Zamawiający nie może jednak wprowadzać kolejnych zmian umowy lub umowy ramowej w
celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy
c)
w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy
względem jego podwykonawców;
5. Zawsze można dokonać zmian, niezależnie od
ich wartości, jeśli są nieistotne, przy czym pojęcie ‘istotnych
zmian umowy’ zostało zdefiniowane w ustawie. Jeśli więc dana zmiana nie jest ‘istotna’
w rozumieniu przepisów, umowę można zmienić bez ograniczeń. Zmianę uznaje się
za istotną, jeśli:
a)
zmienia ogólny charakter umowy lub umowy ramowej,
w stosunku do charakteru umowy lub umowy ramowej w
pierwotnym brzmieniu;
b)
nie zmienia
ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej i zachodzi co najmniej jedna
z następujących okoliczności:
- zmiana wprowadza warunki, które,
gdyby
były
postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby
lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy
lub przyjęto by oferty
innej treści,
- zmiana prowadzi do zmiany równowagi
ekonomicznej umowy lub umowy ramowej
na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany pierwotnie
w umowie lub umowie ramowej,
- zmiana znacznie
rozszerza lub zmniejsza zakres świadczeń i zobowiązań wynikający z umowy lub
umowy ramowej,
-
polega
na zastąpieniu wykonawcy, któremu
zamawiający udzielił
zamówienia, nowym wykonawcą, w przypadkach innych niż wymienione w ust. 1 pkt 4.
6.
Zmiana jest dopuszczalna, jeśli łączna wartość zmian:
a) jest mniejsza niż kwoty określone
w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 i
b)
jest mniejsza od 10% wartości
zamówienia określonej pierwotnie w umowie
w przypadku zamówień
na usługi lub dostawy
albo, w przypadku zamówień na roboty
budowlane – jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie
w umowie
c)
zmiana
nie może prowadzić do zmiany charakteru umowy.
Naruszenie powyższych
przepisów skutkuje unieważnieniem
postanowień w ten sposób zmienionych, a na ich miejsce wchodzą postanowienia umowne w pierwotnym brzmieniu.
Warto
podkreślić, że powyższe przepisy mają w pełni zastosowanie jedynie do umów zawartych
po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych i zakończonych pod dniu wejścia w życie nowych przepisów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz