Nowelizacja Prawa zamówień publicznych,
która weszła w życie 19 października 2014 r., dotyczyła m.in. zasad ustalania,
że cena oferty jest rażąco niska. Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 90
ust. 1 Prawa zamówień publicznych, jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku
do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, w szczególności jest niższa o
30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie
dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w
szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia,
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania
zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów
pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od
minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5
ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.
U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz.
1314);
2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie
odrębnych przepisów.
Po pierwsze więc, jeśli Zamawiający stwierdzi, że cena
oferty jest o 30 % niższa od:
a) wartości zamówienia lub
b) średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert
jest zobligowany wszcząć procedurę wyjaśniającą.
W najnowszych
orzeczeniach Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje, że obowiązek
wszczynania procedury na podstawie art. 90 ust. 1 p.z.p. występuje w każdym
przypadku, gdy zamawiający ustali, że zachodzi co najmniej jedna z wymienionych
w tym przepisie okoliczności. Próg 30%
stanowi jedynie przykładowy, ale jednocześnie maksymalny limit wartości, który
może być odpowiednio obniżony przez zamawiającego, w zależności od okoliczności
dotyczących przedmiotu zamówienia. Również w sytuacji, gdy cena oferty jest
niższa, np. o 10% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich
złożonych ofert, w okolicznościach związanych z konkretnym zamówieniem,
zamawiający ma prawo powziąć wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia za zaoferowaną cenę (KIO 2766/14). Nawet więc wtedy, gdy różnica jest
mniejsza niż 30 %, lecz zamawiający ma uzasadnione podstawy, iż zaoferowana
cena jest nieadekwatna do przedmiotu zamówienia, to może wezwać wykonawcę do
złożenia wyjaśnień. Z kolei Wystąpienie do wykonawcy w trybie art. 90 ust. 1
p.z.p. o wyjaśnienie elementów mających wpływ na wysokość ceny stanowi
domniemanie, że zaproponowana w ofercie cena jednostkowa nosi znamiona ceny
rażąco niskiej (wyrok KIO 343/15).
Po drugie, ze znowelizowanych przepisów wprost wynika,
iż to na wykonawcy spoczywa obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (art. 90 ust. 2 Prawa
zamówień publicznych). Obecnie więc wykonawca nie może składać wyjaśnień o
charakterze ogólnym, usprawiedliwiając się, że zamawiający zbyt ogólnie wskazał
które elementy ceny oferty mają podlegać wyjaśnieniu. Krajowa Izba Odwoławcza
wprost wskazuje, że Zamawiający oceniając
czy może mieć do czynienia z rażąco niską ceną, niejednokrotnie, formułując
wezwanie, nie jest w stanie przewidzieć, jakie okoliczności lub czynniki mogą
wpływać na wysokość ceny oferty. Fakt wystosowania wezwania o charakterze
ogólnego, jako otwartego pytania, nie zwalnia wykonawcy z obowiązku
szczegółowego przedstawienia składowych ceny i opisania czynników, które o wysokości
tej ceny zadecydowały (wyrok KIO 343/15).
W aktualnie obowiązującym stanie prawnym wykazanie, że
cena nie jest rażąco niska spoczywa na wykonawcy, który ofertę złożył, a
zamawiający nie musi w tym zakresie przejawiać niemal żadnej inicjatywy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz