Prawo zamówień publicznych teoretycznie
umożliwia powołanie biegłego w
postępowaniu odwoławczym. Zgodnie bowiem z art. 190 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych, opinia biegłego to rodzaj dowodu w postępowaniu odwoławczym. Biegły
powoływany jest spośród osób
wpisanych na listę biegłych sądowych prowadzoną przez prezesa właściwego
sądu okręgowego, jeżeli ustalenie stanu faktycznego sprawy wymaga wiadomości
specjalnych (art. 190 ust. 4 Prawa zamówień publicznych).
Dopuszczając dowód z opinii biegłego, skład orzekający
powołuje biegłego i określa przedmiot
opinii oraz odracza rozprawę do
czasu sporządzenia opinii. Prezes Krajowej Izby Odwoławczej w drodze
zarządzenia określa termin sporządzenia
opinii oraz wykonuje czynności organizacyjne wynikające z powołania
biegłego. Prezes Krajowej Izby Odwoławczej, przed wyznaczeniem terminu
odroczonej rozprawy, przesyła stronom oraz uczestnikom postępowania
odwoławczego potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego (§ 25 rozporządzenie
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań, t. j. Dz
.U. z 2014 r., poz. 964). Wynagrodzenie biegłego jest pokrywane z wpisu
uiszczanego przez odwołującego zgodnie z przepisami działu 2 tytułu III ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych
w sprawach cywilnych (§ 3 ust. 1 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania, tj. j. Dz. U. Nr 41, poz.
238).
Pomimo powyższej regulacji
zasad powoływania biegłego w postępowaniu odwoławczym, w praktyce wnioski o
powołanie biegłego są przez Krajową Izbę Odwoławczą oddalane. Uważa się m.in.,
że skoro zamawiający dokonuje w trybie zamówienia
publicznego zakupu, to należy uznać że posiada dostateczną wiedzę i rozeznanie
w zakresie przedmiotu tego zakupu, podobnie jak wykonawcy, którzy w odpowiedzi
oferują odpowiednie, wymagane przez zamawiającego dostawy i usługi. Tym samym potrzeba zasięgnięcia wiadomości
specjalnych jawi się jako wyjątek od zasady doskonałej znajomości przez
uczestników postępowania przedmiotu zamówienia oraz kwestii technicznych i
funkcjonalnych z nim związanych (KIO 161/15). Krajowa Izba Odwoławcza
podkreśla także, że opinia biegłego wyspecjalizowanego w konkretnej dziedzinie,
rozstrzyga wątpliwości pojawiające się w toku postępowania celem prawidłowego
ustalenia stanu faktycznego sprawy, więc za powołaniem biegłego w postępowaniu
powinny przemawiać racjonalne argumenty. Nie ma podstawy do powołania biegłego
w sytuacji, kiedy dowód z opinii może być z powodzeniem zastąpiony innym
dowodem np. dowodem z dokumentu. Niedopuszczalne
jest powoływanie biegłego w celu sanowania braku dowodu, który strona winna
była przedstawić na rozprawie przed Izbą celem udowodnienia zasadności
stawianego zarzutu (wyrok KIO 2687/12).
Na marginesie można
dodać, że jedną z nielicznych spraw, w których został powołany biegły, było
postępowanie odwoławcze w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na odbiór i
zagospodarowanie odpadów komunalnych prowadzone przez m.st. Warszawę (KIO
2239/13, KIO 2240/13), a w sprawie uwzględnienia wniosku jeden z arbitrów złożył
zdanie odrębne. Opinia biegłego ostatecznie rozstrzygnęła jednak trwający kilka
miesięcy spór.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz