Zasady wnoszenia
odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej cechuje istotna odmienność w stosunku do
zasad wnoszenia jakichkolwiek innych środków odwoławczych przewidzianych przez
przepisy prawa, jak np. apelacja, skarga do sądu administracyjnego – mam tu na myśli
formę wniesienia odwołania i zachowanie terminu na wniesienie odwołania.
Zgodnie z art.180 ust.
4 Prawa zamówień publicznych, odwołanie
wnosi się do Prezesa Izby w formie
pisemnej albo elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Wniesienie odwołania w
formie pisemnej oznacza, że na dokumencie obejmującym treść odwołania powinien
być złożony własnoręczny podpis odwołującego (osób, które go reprezentują).
Podpis ten powinien być umieszczony pod treścią odwołania. Podpisem własnoręcznym
nie jest jego kopia, czyli faksymilia.
Podpis elektroniczny to
z kolei narzędzie identyfikujące uczestników wymiany dokumentów elektronicznych
oraz służące przyjęciu odpowiedzialności za treść dokumentów. Aby złożyć podpis
elektroniczny, odwołujący musi posiadać specjalną kartę oraz oprogramowanie
służące do jego składania.
Najważniejsza jednak
różnica w stosunku do innych środków odwoławczych przy wnoszeniu odwołań do
Krajowej Izby Odwoławczej polega na tym, że dla zachowania terminu przy
korzystaniu z formy pisemnej nie jest wystarczające złożenia odwołania w
placówce pocztowej operatora publicznego. Dla
zachowania terminu do wniesienia odwołania konieczne jest więc jego fizyczne
doręczenie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej przed upływem ostatniego
dnia terminu, co w praktyce może być bardzo trudne, biorąc pod uwagę krótki
termin na wniesienie odwołania i konieczność przygotowania bardzo często
rozbudowanej argumentacji podniesionych zarzutów.
Powyższą interpretację
potwierdza ugruntowane orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, a także uchwała
Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2014 r.: Do
zachowania - przewidzianego w art. 182 ust. 1 pkt 2 p.z.p. - terminu do
wniesienia odwołania od czynności zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia nie ma znaczenia dzień oddania odwołania w polskiej placówce
pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z 2012 r. - Prawo pocztowe
lub w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w
innym państwie członkowskim Unii Europejskiej (sygn. akt III CZP 90/13).
Warto także zauważyć,
że co do zasady braki formalne odwołania podlegają uzupełnieniu, jak np. brak
podpisu odwołującego. Pojawiają się jednak wątpliwości czy można potraktować
odwołanie wniesione faksem jako dotknięte brakiem formalnym i wezwać do jego
uzupełnienia, tj. przedłożenia odwołania w formie pisemnej. Krajowa Izba
Odwoławcza stoi na niemal jednolitym stanowisku, że jest to niedopuszczalne, a odwołaniu wniesionemu faksem nie można
nadać biegu i nie wyrze ono żadnego skutku prawnego (tak np. KIO 667/13, KIO
94/12).
Dla zachowania terminu
wniesienia odwołania za pomocą podpisu elektronicznego wystarczające jest
wysłanie go za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej znajdującej się na
stronie www.uzp.gov.pl przed
upływem ostatniego dnia terminu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz