W ostatnich miesiącach wiele mówi się o konieczności
stosowania innych kryteriów oceny ofert niż tylko cena. W aktualnie obowiązującym
stanie prawnym jest to co prawda możliwe zgodnie z art. 91 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, jednak zamawiający bardzo rzadko w praktyce korzystają z tej opcji.
W odpowiedzi na ten stan rzeczy, należy wskazać na przepisy nowej dyrektywa
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień
publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE. Dyrektywa ta wymaga, aby zamówienie
publiczne było udzielone wykonawcy, który złoży ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Z art. 67 ust. 2 dyrektywy
wynika, że ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie z punktu widzenia instytucji zamawiającej określa się na podstawie ceny lub kosztu,
z wykorzystaniem podejścia opartego na efektywności kosztowej, takiego jak
rachunek kosztów cyklu życia. Może ona obejmować najlepszą relację jakości do
ceny, którą szacuje się na podstawie kryteriów obejmujących aspekty jakościowe,
środowiskowe lub społeczne związane z przedmiotem danego zamówienia
publicznego. Dyrektywa przykładowo wskazuje na następujące kryteria:
a) jakość, w tym wartość techniczną, właściwości
estetyczne i funkcjonalne, dostępność, projektowanie dla wszystkich
użytkowników, cechy
społeczne (promowanie integracji społecznych osób defaworyzowanych lub członków
słabszych grup społecznych wśród osób wyznaczonych do wykonania zamówienia),
środowiskowe i innowacyjne, handel
i jego warunki;
b) organizację, kwalifikacje i doświadczenie
personelu wyznaczonego do realizacji danego zamówienia, w przypadku gdy
właściwości wyznaczonego personelu mogą mieć znaczący wpływ na poziom wykonania
zamówienia (usługi doradcze, architektoniczne). W motywach do dyrektywy
podkreśla się, że zamawiający za pomocą odpowiednich postanowień umownych
powinien zapewnić, aby personel wyznaczony do wykonania zamówienia faktycznie
spełniał określone standardy jakości i aby zastąpienie tego personelu było
możliwe wyłącznie za zgodą zamawiającego, który
sprawdzi czy personel zastępczy zapewni równoważny poziom jakości)
lub
c) serwis posprzedażny (zakres usług doradczych i
usług w dziedzinie wymiany) oraz pomoc techniczną, warunki dostawy, takie jak termin
dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
Ponieważ kryteria jakościowe, środowiskowe
oraz społeczne powinny być związane z przedmiotem danego zamówienia, wskazano,
że warunek ten jest spełniony, jeśli kryteria te dotyczą robót budowlanych,
dostaw lub usług, które mają być zrealizowane w ramach tego zamówienia, we
wszystkich aspektach oraz na wszystkich etapach ich cyklu życia, co obejmuje
czynniki związane z:
a) określonym
procesem produkcji, dostarczania lub wprowadzania tych robót budowlanych,
dostaw lub usług na rynek, albo
b) określonym
procesem dotyczącym innego etapu cyklu życia tych robót budowlanych, dostaw lub
usług,
-
nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem.
Dyrektywa
zastrzega zarazem, że kryteria udzielania zamówień publicznych nie mogą
prowadzić do nieograniczonej swobody zamawiającego oraz powinny zapewnić
możliwość efektywnej konkurencji. Zamawiający zobowiązany jest określić w
specyfikacji względną wagę, jaką przypisuje
każdemu z kryteriów wybranych do celów ustalenia oferty najkorzystniejszej
ekonomicznie,
z wyjątkiem sytuacji, gdy najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę określa
się wyłącznie na podstawie ceny. Wagi te
mogą być wyrażone za pomocą przedziału z odpowiednią rozpiętością
maksymalną. Jeżeli przypisanie wagi nie jest możliwe z obiektywnych
przyczyn, instytucja zamawiająca wskazuje kryteria w kolejności od
najważniejszego do najmniej ważnego.
Analiza
nowej dyrektywy prowadzi więc do wniosku, że cena nadal będzie mogła być
jedynym kryterium wyboru ofert, przy czym państwa członkowskie zostały
upoważnione do zakazania zamawiającym stosowania jako kryterium wyboru ofert
wyłącznie ceny (kosztu), ograniczenia ich zastosowania do określonych
kategorii zamawiających lub określonych rodzajów zamówień.
Państwa członkowskie zobowiązane są
wprowadzić jej postanowienia do prawodawstwa krajowego w ciągu 24 miesięcy od
dnia wejścia w życie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz