Nowelizacja Prawa zamówień
publicznych przyniosła istotne zmiany w zasadach udzielania zamówień z wolnej
ręki. Przede wszystkim jako zamówienia z wolnej ręki będą udzielane zamówienia
in-house, o czym szerzej w poście z 27 czerwca 2016 r. Ale to nie wszystkie
zmiany.
Zmienione zostało brzmienie
art. 67 ust. 1 pkt 1 i zgodnie z nową wersją można udzielić zamówienia z wolnej
ręki, jeśli dostawy, usługi lub roboty
budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn:
a)
technicznych
o obiektywnym charakterze,
b)
związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów
- jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie
alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem
celowego zawężenia parametrów zamówienia.
Dodano więc dodatkowy warunek zastosowania tej
przesłanki, tj.:
- brak rozsądnego rozwiązania alternatywnego
lub zastępczego
- fakt, że brak konkurencji nie jest wynikiem
celowego zawężania parametrów zamówienia.
Zarazem dotychczasowy art. 67 ust. 1 pkt 1 lit.
c został przeniesiony do nowego art. 67 ust. 1 pkt 1a, który ma następujące
brzmienie: dostawy, usługi lub roboty
budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, w przypadku
udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej.
Dalej, przesłanka stosowania
zamówień z wolnej ręki związanych z pracami badawczymi, eksperymentalnymi itp.,
dotychczas zawarta w art. 67 ust. 1 pkt 1a została przeniesiona do nowego pkt
1b, zgodnie z którym zamówienia z wolnej ręki można udzielić, gdy przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy
wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub
rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej,
służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub
rozwoju, oraz które mogą być wytwarzane tylko przez jednego wykonawcę.
Zamiast prac eksperymentalnych mamy więc cele badawcze, a zamiast produkcji
‘seryjnej’ – ‘masową’. Ponadto w przepisie wprost wskazano, że chodzi o
zamówienia na dostawy.
Zmienił się także art. 67 ust.
1 pkt 4, który umożliwia udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy w prowadzonych kolejno postępowaniach o
udzielenie zamówienia, z których co najmniej jedno prowadzone było w trybie
przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego, nie wpłynął żaden
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne
oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne
warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. W tym przypadku
są dwie praktyczne zmiany:
- aby zastosować ten przepis wystarczy, aby
zamawiający wcześniej przeprowadził jedno nieskuteczne postępowanie w trybie
przetargu nieograniczonego albo ograniczonego; wcześniej musiały być to co
najmniej dwa bezskuteczne postępowania;
- przepis ma zastosowanie także wtedy, gdy
postępowania te zakończyły się wykluczeniem wszystkich wykonawców.
Ponadto uchylono art. 67 ust.
1 pkt 5, który obejmował zamówienia dodatkowe. Zamówienia dodatkowe nadal jest
funkcjonują w przepisach, lecz jako podstawa do zmiany umowy (zob. post z 15
czerwca 2016 r.).
Nowe brzmienie otrzymały także
art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 dotyczące udzielania zamówień uzupełniających:
6) w
przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego,
dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych, zamówienia polegającego na
powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, jeżeli takie zamówienie było
przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne
z jego przedmiotem oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona
przy obliczaniu jego wartości;
7) w przypadku
udzielania dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienia na dodatkowe
dostawy, których celem jest częściowa wymiana dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększenie bieżących dostaw lub
rozbudowa istniejących instalacji, jeżeli zmiana wykonawcy zobowiązywałaby zamawiającego
do nabywania materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność
techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu
tych produktów lub instalacji.
Wobec powyższego zostały wprowadzone
następujące zmiany:
Ø - w
przypadku zamówień uzupełniających na usługi i roboty budowlane brak jest
ograniczenia co do wartości zamówień uzupełniających w stosunku do zamówienia
podstawowego;
Ø zamiast
określenia ‘powtórzenia podobnych usług lub robót budowlanych’ ustawodawca
posługuje się określeniem ‘zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego’;
Ø w
przypadku zamówień uzupełniających na dostawy można ich udzielić niezależnie od
tego ile czasu upłynęło od zawarcia umowy na zamówienie podstawowe ani niezależnie
od wartości tych zamówień w stosunku do zamówienia podstawowego. Natomiast
okres obowiązywania umowy nie może być dłuższy niż 3 lata.
Ø ustawodawca
zamiast określenia ‘rozszerzenia dostaw’ wymaga, aby zamówienie uzupełniające
polegało na ‘częściowej wymianie dostarczonych produktów lub instalacji albo
zwiększeniu bieżących dostaw lub rozbudowie istniejących instalacji;
Ø w
przypadku dostaw nie jest wymagane, aby możliwość udzielenia zamówienia była
przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu podstawowym.
Stan prawny: 2016.07.11.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz