Uregulowanie w przepisach
prawa krajowego tzw. zamówień in-house jest najbardziej sporną kwestią w projekcie
nowelizacji Prawa zamówień publicznych w związku z implementacją dyrektywy
2014/24 o zamówieniach publicznych. Ustawodawca postanowił przyjąć do przepisów
polskich rozwiązania określone w dyrektywie, przy czym początkowo zamówienia
in-house miały być uregulowane jako wyłączenia od stosowania przepisów ustawy.
Natomiast w wersji przekazanej do Sejmu (druk 366), zamówienia
in-house stanowią przesłankę do zastosowania trybu z wolnej ręki. W związku
z tym w art. 67 ust.1 dodano kolejne punkty (pkt 12-15).
Co istotne, przesłanki
udzielania zamówień in-house zostały zmodyfikowane w stosunku do tego, co
wynika z art. 12 dyrektywy 2014/24:
1) zgodnie
z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 12 oraz art. 14, warunkiem udzielenia
zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby ponad
90 % działalności kontrolowanej osoby prawnej było prowadzone w ramach
wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą
kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję
zamawiającą. W dyrektywie 2014/24 jest
natomiast 80 %, a więc projekt nowelizacji jest bardziej rygorystyczny.
2) zgodnie z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 15,
warunkiem udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby uczestniczące
instytucje zamawiające wykonywały na otwartym rynku mniej niż 20 % działalności
będących przedmiotem współpracy. Także i tutaj rozwiązanie jest bardziej rygorystyczne, gdyż zgodnie z dyrektywą
procent ten wynosi 10 %.
Warto także wspomnieć, że w wersji
nowelizacji przekazanej do Sejmu, w art. 7 i nast. zawarto przepisy zmieniające
ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2016 r., poz. 250), dalej ‘UCPG’ które w praktyce mają doprowadzić do
realizacji postulatów części przedsiębiorców zajmujących się odbiorem i
zagospodarowaniem odpadów. Mianowicie zniesiono
obowiązek organizowania przetargów, a wójt, burmistrz lub prezydent miasta
ma udzielać po prostu zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych
albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Tym samym możliwe jest
udzielenie zamówienia in-house w zakresie tych dwóch przedmiotów zamówienia na
podstawie nowych art. 67 ust. 1 pkt 12-15. Zamiarem ustawodawcy jest także
uchylenie art. 6e UCPG, zgodnie z którym aktualnie spółki z udziałem gminy mogą
odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w
przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.
Stan prawny: 2016.04.12
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz