Zamawiający
zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 5-7 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) może żądać aktualnej
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1
pkt 4-11 Prawa zamówień publicznych,
przy czym zazwyczaj w wykazie dokumentów, które wykonawcy zobowiązani są złożyć
wraz z ofertą, w osobnym punktach wymieniona są informacje z zakresu pkt 4-8,
pkt 9 (dotyczy podmiotów zbiorowych) oraz pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych.
W związku z tym wykonawcy w zapytaniu o udzielenie informacji o osobie
(załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie udzielania informacji o osobach
oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym
Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 518)) w rubryce, gdzie należy wskazać rodzaj
postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o
osobie oraz zakres danych, które mają być przedmiotem informacji o osobie,
wpisują odpowiednio postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, art. 24
ust. 1 pkt 4-8 oraz art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych. Powstają
jednak wątpliwości w jaki sposób należy ocenić informację, gdy co prawda
zamawiający żądał, aby dotyczyła zakresu określonego w art. 24 ust. 1 pkt 4-8
oraz art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych, lecz z zapytania
wynika, że wykonawca określił jej zakres ograniczając się wyłącznie do art.
24 ust. 1 pkt 4-8 bądź wyłącznie do art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień
publicznych. Innymi słowy, z informacji wprost nie wynika fakt
niekaralności osoby w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 4-8 bądź w zakresie art.
24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień publicznych.
W związku z powyższym, należy
zauważyć, że zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie udzielania informacji o osobach oraz o podmiotach zbiorowych na
podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 518), jeżeli dane o podmiocie zbiorowym, którego
dotyczy zapytanie lub wniosek, nie są zgromadzone w Rejestrze, zapytanie lub
wniosek zwraca się podmiotowi zapytującemu lub wnioskodawcy z adnotacją
"NIE FIGURUJE". Jeśli więc
dany podmiot w ogóle nie figuruje w rejestrze, to nie ma znaczenia jaką
podstawę prawną wykonawca wpisał w zapytaniu. Informacja, że wykonawca nie
figuruje w rejestrze dotyczy więc zarówno art. 24 ust. 1 pkt 4-8, jak i art. 24 ust. 1 pkt 10-11 Prawa zamówień
publicznych. Informacja taka nie daje więc podstaw do wykluczenia wykonawcy.
Powyższe stanowisko
potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej: Pomimo, iż
zapytanie do Krajowego Rejestru Karnego nie zawiera wszystkich dyspozycji
przewidzianych w art. 24 ust. 1 ustawy to jest pkt 4-8 i pkt 10-11 a tylko pkt
8, stanowiących podstawę do wykluczenia z postępowania w przypadku popełnienia
przestępstw w nich przewidzianych to z uwagi na okoliczność, iż na wniosku przystawiono
pieczęć z adnotacją "NIE FIGURUJE" brak podstaw do wykluczenia
odwołującego z postępowania. (…) Z powyższego należy wywieść, że dana osoba w ogóle nie figuruje w rejestrze
w tym w zakresie przestępstw popełnionych zgodnie z wyliczeniem zawartym w art.
24 ust. 1 pkt 4-8 oraz w pkt 10 -11 ustawy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 7 czerwca 2013 r., KIO 1237/13, tak samo wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 3 lipca 2013 r., KIO 1420/13).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz