W przetargach na dostawę biletów
lotniczych zamawiający powszechnie stosują jako kryterium oceny ofert wysokość
upustu (rabatu). Niedawno spotkałam się z sytuacją, że w trakcie postępowania
jeden z wykonawców zwrócił się do zamawiającego o podanie podstawy prawnej
dopuszczalności stosowania takiego właśnie kryterium oceny ofert, gdyż jest to
kryterium niezgodne z przepisami prawa jakich muszą przestrzegać biura podróży.
Zgodnie bowiem z pkt 3.2. rezolucji 824 IATA, która określa zasady sprzedaży
biletów przez agentów zrzeszonych w IATA, na agenta jest nałożony obowiązek
sprzedaży usług przewozowych (biletów lotniczych) na warunkach ściśle
określonych w taryfach przewoźnika lotniczego, a co za tym idzie agent
zobowiązany jest stosować ceny w wysokości podanej w tych taryfach. Wobec tego
wykluczone jest udzielanie rabatów. Udzielenia rabatów-upustów stanowi
naruszenie warunków umowy agencyjnej IATA i tym samym wymóg udzielania rabatów
czy upustów nie może być wiążący dla oferentów i nie powinien się znajdować w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
Odnosząc się do zarzutu wykonawcy należy
zauważyć, że Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce jest formą samorządu gospodarczego biur podróży, posiadających
autoryzacje IATA (International Air Transport Association) do sprzedaży biletów
lotniczych. Rezolucje które wydaje IATA są więc skierowane do jego członków,
nie mają mocy powszechnie obowiązujących przepisów. Rezolucja ta wiąże więc
członków (agentów biur podróży), a nie zamawiającego. Co więcej, wysokość
upustu nie jest warunkiem udziału w postępowaniu, lecz kryterium oceny ofert.
Agent, który uważa się za związanego umownie rezolucją 824 w formularzu
ofertowym może wskazać, że udziela 0 % upustu i jego oferta z tej przyczyny nie
zostanie odrzucona – wykonawca nie jest bowiem zobowiązany do udzielenia
upustu. Brak udzielenia upustu będzie skutkował jedynie mniejszą ilością
punktów, które uzyska wykonawca – co jednak nie uniemożliwia mu wzięcia udziału
w postępowaniu i złożenia oferty. Jeśli więc wszyscy agenci należący do IATA
stosowaliby się do rezolucji 824, to problem upustów w ogóle by nie istniał. Jako ciekawostkę warto podać, że upusty jako kryterium oceny ofert stosowane są także w postępowaniach organizowanych przez Urząd Zamówień Publicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz