wtorek, 12 kwietnia 2016

Zamówienia in house w nowelizacji Prawa zamówień publicznych





Uregulowanie w przepisach prawa krajowego tzw. zamówień in-house jest najbardziej sporną kwestią w projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych w związku z implementacją dyrektywy 2014/24 o zamówieniach publicznych. Ustawodawca postanowił przyjąć do przepisów polskich rozwiązania określone w dyrektywie, przy czym początkowo zamówienia in-house miały być uregulowane jako wyłączenia od stosowania przepisów ustawy. Natomiast w wersji przekazanej do Sejmu (druk 366), zamówienia in-house stanowią przesłankę do zastosowania trybu z wolnej ręki. W związku z tym w art. 67 ust.1 dodano kolejne punkty (pkt 12-15).

Co istotne, przesłanki udzielania zamówień in-house zostały zmodyfikowane w stosunku do tego, co wynika z art. 12 dyrektywy 2014/24:
1)    zgodnie z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 12 oraz art. 14, warunkiem udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby ponad 90 % działalności kontrolowanej osoby prawnej było prowadzone w ramach wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję zamawiającą. W dyrektywie 2014/24 jest natomiast 80 %, a więc projekt nowelizacji jest bardziej rygorystyczny.
2)    zgodnie z projektowanym art. 67 ust. 1 pkt 15, warunkiem udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest m.in., aby uczestniczące instytucje zamawiające wykonywały na otwartym rynku mniej niż 20 % działalności będących przedmiotem współpracy. Także i tutaj rozwiązanie jest bardziej rygorystyczne, gdyż zgodnie z dyrektywą procent ten wynosi 10 %.

Warto także wspomnieć, że w wersji nowelizacji przekazanej do Sejmu, w art. 7 i nast. zawarto przepisy zmieniające ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250), dalej ‘UCPG’ które w praktyce mają doprowadzić do realizacji postulatów części przedsiębiorców zajmujących się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów. Mianowicie zniesiono obowiązek organizowania przetargów, a wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma udzielać po prostu zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Tym samym możliwe jest udzielenie zamówienia in-house w zakresie tych dwóch przedmiotów zamówienia na podstawie nowych art. 67 ust. 1 pkt 12-15. Zamiarem ustawodawcy jest także uchylenie art. 6e UCPG, zgodnie z którym aktualnie spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.

Stan prawny: 2016.04.12

poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

W dniu 1 kwietnia 2016 r. Sejm po raz pierwszy zajął się ustawą nowelizującą Prawo zamówień publicznych. Warto przypomnieć, że obowiązek wprowadzenia zmian w dotychczas obowiązujących przepisach wynika z dyrektywy 2014/24 w sprawie zamówień publicznych oraz dyrektywy 2014/25 w sprawie zamówień sektorowych.

Pierwotnie planowano uchwalić całkiem nową ustawę. Ostatecznie zdecydowano się na dużą nowelizację obowiązujących przepisów. Termin implementacji dyrektyw upływa już 18 kwietnia 2016 r. Wydaje się więc niemożliwym, aby nowe przepisy weszły w życie na czas. 

Tekst projektu ustawy nowelizującej dostępny jest na stronach Sejmu. Aktualnie projekt jest rozpatrywany przez sejmową Komisję Gospodarki i Rozwoju.